Lidl: Geen keuze, goede keuze

Lidl: Geen keuze, goede keuze

In plaats van in elke productcategorie een aantal duurzame producten aan te bieden, kiest Lidl voor een radicale vorm van choice editing: volledige categorieën worden verduurzaamd volgens geloofwaardige standaarden. Zo wil Lidl de keuzestress bij de klanten wegnemen. "Voor het eerst wordt een duurzaam product niet duurder noch elitair, maar wél toegankelijk voor elke consument."

In 2016 leerde Lidl dat een duurzaam product niet goed verkoopt als de klant ook de keuze heeft voor een goedkoper niet-duurzaam alternatief. In 2017 maakte Lidl een drastische beslissing: vanaf nu zou Lidl de klant niet meer de keuze geven op vlak van duurzaamheid! Lidl zou voor haar eigen huismerken (dat 80 à 90% van het aantal artikelen omvat) volledige assortimenten in één klap verduurzamen.

Sindsdien heeft Lidl 7 categorieën volledig verduurzaamd volgens één van deze internationale, onafhankelijke standaarden: FSC, PEFC, MSC, ASC, Rainforest Alliance, UTZ, Fairtrade, BIO, Beter Leven of Weidemelk. Van de 1.800 artikelen die Lidl permanent of seizoensgebonden aanbiedt, dragen vandaag 16,37% één van deze duurzaamheidslabels.

In 2015 was dat slechts 8,25%. De volgende categorieën zijn 100% duurzaam en/of diervriendelijk: verse vis en onbewerkte diepvries vis, chocolade (van de chocolade reep tot en met de schilfers in de ontbijtgranen), bananen, thee, melk, vers varkensvlees en houtskool.

Daarnaast zijn ook een aantal ingrediënten 100% duurzaam gemaakt, ook al hebben deze geen impact bij de keuze van de klant. Het betreft 100% duurzame soja (volgens RTRS) aanwezig in het veevoeder van onze dierlijke producten, hetgeen overeenkomt met circa 30.000 ton soja! Daarnaast is 100% van de palmolie aanwezig in onze food én non-food artikelen, duurzaam volgens de internationale standaard RSPO.

Waarom is dit een sterk initiatief?

  • Vergeleken met gelijkaardige initiatieven van andere retailers, worden meer standaarden gebruikt naast ecologische duurzaamheid, ook de economische duurzaamheid van producenten verbeteren (Fairtrade, Beter Leven-label in combinatie met investering in producenten).
  • Het initiatief wordt laagdrempelig gecommuniceerd naar klanten, wat bijdraagt aan een mentaliteitswijziging.
  • Lidl durft bepaalde keuzes te maken voor de klanten, wat duurzamere keuzes vergemakkelijkt.
  • Lidl het voordeel van een hard discounter: een beperkt aantal producten waarbij het een grote invloed heeft over de achterliggende toeleveringsketens.
  • Er zijn duidelijke acties om het personeel en andere departementen mee te nemen in de ambities. Mensen op verschillende niveau’s in het bedrijf dragen verantwoordelijkheid.

Aandachtspunten

  • Samenwerking met ketenactoren is niet in alle dimensies duidelijk. De initiatieven vergen investeringen en uit het ingediende dossier is niet altijd duidelijk wie de lagere marge betaalt.
  • Binnen een aantal categorieën zijn doortastender keuzes mogelijk, bijvoorbeeld om de verschuiving naar een lagere vleesconsumptie te versnellen.
Stem mee

Stem mee

Vind jij dat dit initiatief de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award verdient? Stem mee via de website van De Standaard.

Breng je stem uit