In 2018 ondertekende Delhaize ‘Beyond Chocolate’, een partnerschap tussen de Belgische chocoladesector om samen te werken naar een volledige verduurzaming van de Belgische chocoladesector tegen 2025. In het ambitieus plan engageert Delhaize zich onder meer om kinderarbeid te verhelpen, om de cacaoboeren een volwaardig inkomen te geven en om ervoor te zorgen dat de cacaoproductie niet leidt tot ontbossing.
Dankzij de lancering van Delicata vervult Delhaize een pionierspositie en bereikt het (nu al) de doelstellingen. Delicata is het nieuwe chocoladehuismerk van Delhaize en streeft naar 100% duurzaamheid van de volledige chocoladeproductieketen. Om dit te bereiken heeft Delhaize zich met Delicata aangesloten bij het open source platform ‘Tony’s Open Chain’ van Tony’s Chocolonely. Onder het motto “Samen maken we chocolade 100% slaafvrij” gaat Delicata verder dan de normale certificeringstandaarden en krijgt de cacaoboer een leefbaar inkomen.
Om dit te bereiken worden de ‘vijf samenwerkingsprincipes’ van Tony’s Chocolonely gevolgd. Belangrijkste principe is om volledige transparantie te bieden van de productieketen. De vijf spelregels, die cumulatief gevolgd moeten worden, zijn als volgt: Traceerbare bonen, een hogere prijs aan de boeren (bovenop de gecertificeerde bonenprijs een extra ‘Tony’s’ premie), investeren in sterke boeren en professionele boerencoöperaties, langetermijnsamenwerking, beter productiviteit en minder afhankelijkheid van cacao.