Award

Ik ben meer dan mijn kassaticket Award

Welk initiatief maakt duurzame voeding mainstream?

Ook supermarkten zitten niet stil. Rikolto, Test Aankoop en Fairtrade Belgium dagen daarom de Belgische supermarkten uit voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. Daarmee willen ze initiatieven van supermarkten in de kijker zetten die het jou als consument mogelijk maken "meer dan je kassaticket" te zijn. Met andere woorden: initiatieven die duurzame voeding mainstream maken – of minstens dat potentieel hebben.

3 initiatieven genomineerd

Uit 11 inzendingen van 5 supermarkten, nomineerde onze expertenjury 3 initiatieven die goed scoren op verschillende pijlers van duurzaamheid, die de duurzame keuze voor de consument makkelijker maken en een grote (potentiële) impact hebben op lange termijn.

Op 25, 26 en 27 november stelt De Standaard de 3 initiatieven voor. Het publiek kan hieruit de uiteindelijke winnaar kiezen.

Stem mee

Stem mee

Welk van deze 3 initiatieven vind jij het sterkst? Stem mee via de website van De Standaard.

Breng je stem uit

Wat met de niet-genomineerde initiatieven?

De jury houdt eraan alle supermarkten te danken voor hun openheid en toewijding bij het opstellen hun dossiers en het beantwoorden van de opvolgingsvragen van de jury.

Dat een initiatief uiteindelijk niet genomineerd werd, betekent zeker niet dat het niet waardevol is. Alle ontvangen initiatieven zijn zonder meer lovenswaardig en beloftevol. De doorslaggevende factor lag uiteindelijk bij de reeds gerealiseerde impact van het initiatief en de mate waarin het aan verschillende pijlers van duurzaamheid vormt geeft.

Binnenkort vind je hier een korte bespreking van deze initiatieven en de reden waarom ze uiteindelijk toch niet genomineerd werden

Over de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award

“Awards kunnen een belangrijke rol spelen omdat ze publieke erkenning geven aan succes,” zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “Maar voor het belangrijkste en tegelijk moeilijkste thema van onze tijd – duurzaamheid – is er geen instrument dat waardevolle initiatieven van retailers doorlicht en in de schijnwerpers plaatst. Daar willen we met de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award verandering in brengen.”

“We willen enerzijds supermarkten de kans geven om hun werk op vlak van duurzaamheid onder de aandacht te brengen op een manier die een genuanceerd debat mogelijk maakt”, zegt Jelle Goossens van Rikolto. “In onze contacten met duurzaamheidsexperts bij retailers merken we soms frustratie. Heel wat impactvolle acties, zijn niet altijd even sexy voor de buitenwereld. Of ze worden onterecht gewantrouwd als ‘green washing’.”

Simon November van Test Aankoop vult aan: “Anderzijds willen we ook burgers inzicht geven in de vele facetten van duurzame voeding, de concrete initiatieven die vandaag ondernomen worden en de moeilijke afwegingen die in de praktijk gemaakt worden.”

Die jury bestaat uit een mix van experts die een hart hebben voor landbouw, voeding, retail en duurzaamheid.

  • Liesbet Vranken - hoofddocent Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen KU Leuven – Bio-Economie
  • Bernard Buntinx – Business developer bij Fairtrade Belgium (partner van Ik ben meer dan mijn kassaticket)
  • Inge Ghijs – Journaliste en chef van de redactie binnenland van De Standaard
  • Christophe Sancy – Hoofdredacteur Gondola (vakblad voor retail)
  • Loes Neven – senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven
  • Margot Cooreman-Algoed – Assistent aan de Sustainable System Engineering (STEN) research group van de Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen aan de Ugent (met specialisatie in Life-cycle assessment)
  • Hendrik Vandamme – Landbouwer, voorzitter Algemeen Boerensyndicaat, voorzitter SALV (Strategische Adviesraad voor Landbouw en Visserij)
  • Hendrik Slabbinck – Professor Marketing en onderzoeker aan het Be4Life onderzoekscentrum ter bevordering van duurzame consumptie van de UGent
  • Chris Claes – Executive Director Rikolto International (Rikolto is initiatiefnemer van Ik ben meer dan mijn kassaticket)
  • Gwendolyn Maertens – Project Officer Food bij Test Aankoop

Blijf op de hoogte

Liet je al weten dat je meer bent dan je kassaticket? Dan blijf je als eerste op de hoogte van de ontwikkeling van onze award!

We gebruiken je gegevens enkel om je op de hoogte te houden van deze campagne. Je kan op elk moment uitschrijven.