Aldi ontwikkelde een duurzaam inkoopbeleid voor verschillende producten en grondstoffen (palmolie, vis, cacao, hout, etc.). Daarbij hanteren ze steeds een 100% doelstelling, bijvoorbeeld: 100% duurzame palmolie in food tegen eind 2016 (RSPO); 100% duurzame cacao tegen eind 2017 (UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade); 100% duurzame bloemen en planten tegen eind 2019 (UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade);…
Aldi legde per grondstof vast welke keurmerken we aanvaarden als ‘duurzaam’. Zo willen ze alle producten uit ons aanbod verduurzamen, zonder dat de klant inspanning moet doen.
Dit vond de jury sterk:
- De maatregelen zijn gebruiksvriendelijk: de klant moet geen nieuwe keuzes maken of zelf onderzoek verrichten. Daarenboven is er geen impact op verkoopprijs.
- De duurzaamheidsinspanning is gemeend en dient niet louter een marketingdoeleinde. Communicatie naar consumenten is beperkt (tegelijkertijd een zwak punt) ondanks de significante inspanning.
- Aldi gebruikt het winkelconcept met weinig referenties en grote controle over ketens als hefboom voor verduurzaming.
Dit vond de jury nog te zwak
- Een uitgestippeld termijnplan voor alle grondstoffen ontbreekt.
- De jury meent dat de beperkte zichtbaarheid naar de consument toe een gemiste kans is om deze mee te nemen in een duurzaamheidsverhaal en mogelijks een structurele gedragswijziging te creëren.
- Er wordt in het dossier geen overtuigende ketensamenwerking beschreven.
- De certificatiestandaarden omvatten niet alle aspecten van duurzaamheid.
- Het initiatief springt er niet echt uit. Andere retailers hebben al langer gelijkaardige trajecten lopen. De jury looft wel de sterke inhaalbeweging die Aldi de voorbije jaren inzet.
De doelstellingen zijn voornamelijk vertalingen van richtlijnen van de internationale Aldi-groep. Dat is logisch en nodig, maar er liggen, volgens de jury, ook mogelijkheden om de vrijheid die men heeft over delen van het Belgische assortiment te gebruiken als hefboom om zelf met innovatieve acties te komen.
Voor specifieke categorieën gaat Aldi vandaag al ver. In het bloemenassortiment is Aldi bijvoorbeeld de enige retailer die kiest om alleen fairtraderozen te verkopen. Mede daardoor is Aldi op dit ogenblik de retailer die het meeste fairtradepremies uitbetaalt aan producenten.
Het initiatief is gelijkaardig aan het initiatief dat Lidl indiende: geen keuze, goede keuze. Uiteindelijk gaf de jury de voorkeur aan Lidl, omdat zij op een aantal categorieën verder gaan dan de concurrentie en actieve ketensamenwerking opzetten met producenten om dit te realiseren. Ook de laagdrempelige manier waarop Lidl via communicatie de klant meeneemt in het verhaal, gaf mee de doorslag.