Inspiratie van onze partners

Tips en recepten van onze partners

Ook onder de partners van Ik ben meer dan mijn kassaticket zit heel wat kook-kennis. Op deze pagina geven zij je nog meer inspiratie.

Recepten van KVLV Vrouwen met Vaart

Er zit meer in een bloemkool dan je denkt

Bloemkool is een populaire en kindvriendelijke groente. Bloemkool in witte saus blijft een topper maar je kunt er zoveel meer mee. Wat dacht je van een lekker Bloemkoolgebraad?

Gooi de bladeren en stelen niet weg! Je kunt er Bloemkoolbladeren zoetzuur mee maken. Lekker bij vis, gegrild vlees of gewoon als origineel slaatje bij de BBQ.

Bloemkoolgebraad met paprika en krieltjes

1 bloemkool, 1 rode en 1 gele paprika, 650 g krieltjes, 100 g Griekse yoghurt, 1 tl mosterdzaad, 1 tl korianderzaadjes, 1 tl venkelzaadjes, 1 tl kurkuma, 1 tl sojasaus, 2 cm verse gember geraspt, vijzel, bakpapier, olijfolie.

Verwijder de bladeren en het onderste stuk van de bloemkool zodat ze in haar geheel mooi kan rechtstaan. Verwerk alle specerijen in een vijzel tot een gladde pasta. Voeg de yoghurt toe.

Verwarm de oven voor op 180 ° C. Bedek een braadslee of ovenplaat met bakpapier. Zet er de bloemkool op en strijk deze volledig in met het kruidenmengsel. Rooster in de oven gedurende 20 minuten. Haal de plaat of braadslee met de bloemkool er even uit en overgiet met wat olijfolie zodat de bloemkool niet aanbrandt. Zet opnieuw in de oven gedurende 40 minuten of tot de bloemkool gaar is.

Was ondertussen de krieltjes en kook of stoom ze gaar. Schil de paprika’s , verwijder de zaden en zaadlijsten en snijd in fijne reepjes. Stoof de paprika’s gaar in wat olijfolie in een grote pan. Voeg de krieltjes nog even toe en kruid naar smaak met peper en zout. Serveer met het bloemkoolgebraad.

Dit recept komt uit ‘De nieuwe voedingsdriehoek op je bord’ een uitgave van Goed Gevoel ism KVLV

Queen asperge

De asperge is de koningin onder de Vlaamse groenten. Ze zit boordevol vitamines en mineralen en bevat weinig calorieën. En ze is bovendien overheerlijk! In het KVLV kookboek ‘Asperges anders’ ontdek je verrassende bereidingen met deze veelzijdige groente. We geven je alvast het recept van asperge ijs.

**Asperge ijs **

½ l volle melk, 75 g aspergeschillen, 150 g suiker, 15 g vanillepuddingpoeder, 50 g pistachenootjes, 4 ijsroomkoekjes

Breng de melk aan de kook met de aspergeschillen en laat 2 minuten sudderen op een zacht vuurtje. Laat tijdens het afkoelen de aspergeschillen 4 uur trekken. Zeef de schillen uit de melk. Neem ½ dl van de melk en breek er het puddingpoeder in. Breng de rest van de melk, samen met de suiker, aan de kook. Bind de melk met het gebroken puddingpoeder en laat al roerend doorkoken. Laat afkoelen onder regelmatig roeren om velvorming te voorkomen.

Draai het ijs in de ijsmachine volgens de instructies van het apparaat. Serveer de bolletjes ijs in ijscoupes. Werk af met grof gehakte pistachenootjes en een ijsroomkoekje.

Koolrabi is cool!

Koolrabi is een koele kool. Schil de knol, snijd in blokjes en stoof gaar in een beetje boter of olijfolie. Ook lekker rauw en geraspt als fris zomerslaatje. In deze Koolrabibladlasagne gebruik je zo wel de lekkere knol als het blad.

Koolrabibladlasagne

2 koolrabi’s met steel en bladeren, 12 lasagnevellen, 400 g gekookte ham in plakjes, 2 uien, 2 el bloem, 6 dl melk, 3 dl slagroom, 3 el citroensap, 100 g geraspte kaas, peper, zout, muskaatnoot, boter

Snipper de ui fijn. Laat de boter smelten en stoof de uit glazig. Voeg de bloem toe. Laat even meebakken tot de bloemgeur verdwenen is, maar laat het mengsel niet kleuren. Voeg er de melk en room al roerend geleidelijk bij en laat nog even doorkoken tot je een gebonden saus krijgt. Laat de saus 10 minuten zachtjes koken. Breng op smaak met peper, zout en citroensap.

Schil de koolrabi’s en snijd ze in dunne schijfjes. Snijd ook de bladeren en stelen in reepjes. Kook de koolrabibladeren- en reepjes 5 minuten in licht gezouten water. Laat uitlekken. Verdeel wat van de saus over de bodem van een ovenschaal. Leg hierop 4 lasagnevellen, daarop koolrabi en plakjes ham. Kruid elke laag met peper, zout en muskaatnoot. Verdeel hierover weer saus en vervolgens opnieuw lasagnevellen, koolrabi en ham. Voeg de resterende 4 lasagnevellen en de rest van de saus toe. Bestrooi met kaas en bak de lasagne 40-50 minuten in een voorverwarmde oven van 180 ° C.

Dit recept komt uit No waste cooking een uitgave van KVLV

Met een radijs altijd prijs!

Radijsjes zijn lekkere en gezonde tussendoortjes. Wist je dat je van het loof heerlijke Radijsjesloofsoep kunt maken? Of maak eens onze verrassende Linguine met radijsjesloof.

Radijsjesloofsoep

1 ui, 2 aardappelen, 100 g radijsjesloof, 15 g boter, 1 l groentebouillon, peper en zout

Snipper de ui fijn. Schil de aardappelen en snijd in blokjes. Snijd het radijsjesloof in stukken. Stoof de ui aan in boter, voeg de aardappelen toe en overgiet met de groentebouillon. Laat 15 minuten koken. Voeg het radijsjesloof toe en laat nog 2 minuten koken zonder deksel. Mix de soep en breng op smaak met peper en zout.

Dit recept komt uit No waste cooking een uitgave van KVLV

Smeer eens een wortel op je boterham

Een volkorenboterham met groentespread is een ideale lunch. Maak zelf onze gezonde Wortelpréparé. En met het wortelloof kun je lekkere Wortelloofpesto maken.

Wortelpréparé

2 wortelen, 1/2 rode paprika, 5 groene olijven, 1 tl kappertjes, 1/2 augurk, 1 el Griekse yoghurt, 1/2 el mosterd, enkele selderblaadjes, cayennepeper, (kruiden)zout

Schil de wortel en snijd in schijfjes. Verwijder de zaadjes en zaadlijsten van de paprika en snijd in stukjes. Ontpit de olijven. Kook de wortel en paprika in 10-15 minuten in licht gezouten water gaar. Giet af en laat afkoelen. Mix de wortel en paprika met de augurk, mosterd, yoghurt, olijven en selderblaadjes fijn. Meng er de kappertjes en augurk onder en breng op smaak met cayennepeper en (kruiden)zout.

Dit recept komt uit ‘De nieuwe voedingsdriehoek op je bord’ een uitgave van Goed Gevoel ism KVLV

Wortelloofpesto

100 g wortelloof (2/3de van het bovenste gedeelte van het loof, het onderste is bitter), 50 g pijnboompitten, 50 g gemalen Parmezaanse kaas, 2 knoflookteentjes, 6 el olijfolie, peper

Pluk de blaadjes van het wortelloof. Gebruik de steeltjes niet, die geven een bittere smaak. Doe alle ingrediënten in een cutter en hak fijn. Proef en voeg eventueel nog wat olijfolie toe als de pesto te droog is.

Dit recept komt uit No waste cooking een uitgave van KVLV.