6 lessen die we leerden uit de Seizoensgroente-Challenge

Is de Seizoensgroente-Challenge echt voorbij? Niet helemaal.

De 5000 deelnemers van de Seizoensgroente Challenge gingen de uitdaging aan om een week enkel met de groenten van het seizoen te koken. Dat bleek niet zo eenvoudig als het klinkt. April is met voorsprong de karigste maand als het over seizoengroenten gaat.

Met een boodschappenlijstje en weekmenu van Sofie Dumont, moesten de deelnemers zich al niet verdiepen in allerlei seizoenskalenders (handige dingen, maar je hebt ze niet altijd op zak, laat staan dat je ze van buiten kent).

Boodschappen doen, dat moesten de deelnemers nog steeds zelf. We vroegen hen in een korte vragenlijst hoe groot de uitdaging was in de supermarkt.

Enkele opvallende conclusies:

1. Sofie to the rescue, maar zo makkelijk was het ook niet...

Op de vraag of de deelnemers de groenten makkelijk hadden gevonden in de supermarkt, antwoordde de meerderheid positief. 60% zegt de groenten redelijk tot zeer makkelijk te hebben gevonden. Toch geeft 25% aan dat het best moeilijk was. Vooral de andijvie wisten veel deelnemers niet zomaar te vinden. Niet alleen omdat ze niet wisten waar ze moesten kijken, in veel supermarkten was gewoon nog geen andijvie beschikbaar.

Was het seizoen dit jaar dan wat later?
Het Belgische seizoen voor andijvie was wel degelijk begonnen, maar had in verschillende winkels nog niet de weg naar de rekken gevonden. Hendrik Draye, gerant van de carrefour in Herent, kon ons vertellen dat de introductie van Andijvie wat verschilt per winkel, waardoor hij in een aantal winkels een week of twee later in de rekken ligt. Dat daar enkele weken verschil op zitten, zou ook wel eens iets met de populariteit van de groente kunnen te maken hebben. De bijzonder populaire asperges lagen bijvoorbeeld wel al overal…

2. Extra zichtbaar? Niet gezien...

In de antwoorden van de supermarkten kunnen we lezen dat retailers elk op hun manier inspanningen leveren om de seizoenen extra in the picture te zetten. Er wordt ingezet op zichtbaarheid, ze doen promoties, er wordt geïnformeerd, etc.

Toch doet onze peiling naar de zichtbaarheid van seizoensgroenten in supermarkten iets anders vermoeden. Meer dan 85 % van de respondenten reageert namelijk negatief op de vraag of hen iets 'extra' was opgevallen met betrekking tot de positionering / promotie van seizoensgroenten. En daar wringt het schoentje. We zijn immers niet altijd op pad met een boodschappenlijstje van Sofie Dumont of een seizoenskalender?

Het doel van deze actie is immers niet om één week met 5000 deelnemers de seizoenen nauwgezet te volgen. Een echt verschil maken we pas als we, bijna automatisch, met z’n allen meer volgens de seizoenen eten. Niet alleen de supergemotiveerden, en niet alleen tijdens de week van de Seizoensgroente-Challenge.

3. Positionering, positionering, positionering

Ligt de bal in het kamp van de consument? Of is het de supermarkt die hier echt het verschil kan maken? De deelnemers van de challenge deden enkele mooie suggesties aan de supermarkt.

Op nummer één: positionering.
Op de vraag wat een supermarkt kan doen om het jou makkelijker te maken, lezen we in zowat alle antwoorden: positionering, labels of vlaggen, maar vooral 'duidelijk' en 'zichtbaar'. Geef ze dus een apart eiland, of gebruik vlagjes en labels. Op voorwaarde dat deze leesbaar zijn.

4. Interpreteer de seizoenen niet té breed

Verschillende deelnemers zetten vraagtekens bij de interpretatie van de seizoenen in de supermarkt. Houd het duidelijk en vooral ook zuiver: tomaten en paprika's uit verwarmde serres horen in april niet thuis bij de seizoensgroenten. Dat is verwarrend, want kiezen voor seizoensgroenten doen veel mensen net omdat het beter zou zijn voor het milieu, en hier knelt het schoentje net bij groentes uit serres en koeling (lees meer onder Wist je dat).

5. Als ze van het seizoen zijn, waarom dan niet van 'hier'?

Het viel op dat 45%van de respondenten helemaal niet gelet had op de oorsprong van de groenten. Een handvol consumenten die er wel op lette, was verbaasd om te zien dat niet alle groenten die op het lijstje stonden, ook effectief van hier kwamen. Zo spotte iemand een bloemkool die uit Spanje kwam, en vroeg zich af of ze daarmee niet voorbijging aan het doel van deze uitdaging.

6. Niet-seizoensgroenten weren hoeft niet

Deze consumenten vragen niet om drastische maatregels. Niet-seizoensgroenten weren hoeft niet, maar een extra duwtje in de rug van zij die wel de seizoensproducten zoeken mag wel. Kortom, Laat de keuze vrij, maar maak de seizoenen zichtbaar, zodat mensen weten waar ze moeten zijn. En ga het begrip niet eindeloos 'rekken': seizoensgroenten komen niet uit verwarmde serres en zijn lokaal aangevoerd.

Meer hoeft het ook niet te zijn :)

Beste supermarkt, maak je van seizoensgroenten de makkelijkste keuze?

We gebruiken je gegevens enkel om je op de hoogte te houden van deze campagne. Je kan op elk moment uitschrijven.