Als ik online bestel, heb ik geen idee waar mijn eten vandaan komt

Mei plasticvrij hebben we intussen overleefd. Hoe heerlijk is het om te zien dat het bewustzijn rond duurzaamheid steeds groter wordt? Almaar meer initiatieven bieden ons een stem. Bij "Ik ben meer dan mijn kassaticket" geven we in juni de megafoon aan Pauline. Als digitale shopper heeft ze enkele prangende vragen voor de supermarkt.

Pauline is intussen al onze 4de briefschrijver aan de supermarkt. Ook zij worstelt met goede voornemens en het effectieve resultaat. Samen met François en kat Bada vormt Pauline een druk én digitaal gezin. Ze maakt zich het leven gemakkelijker dankzij smart home tools en allerlei devices of apps. Met de gewonnen tijd werkt ze graag in de tuin, gaat ze wandelen, reizen of geniet ze van koken. Een echte levensgenieter, die Pauline.

Maar als Pauline duurzaam wil kopen, verliest ze bij het online shoppen al snel evenveel tijd als in de ‘echte’ winkel. Online is er nochtans zoveel meer mogelijk om het haar makkelijker te maken, toch?

Beste [supermarkt],

Heerlijk vind ik hem, jullie shopping service waarmee ik mijn wekelijkse boodschappen in huis haal zonder zelfs maar een voet in een supermarkt te moeten zetten. Wat ik zo geweldig vind aan online winkelen? Dat het zo overzichtelijk is! In één klik alle opties op een rijtje.

Ik hou van het gemak om via jullie app iets toe te voegen aan het boodschappenlijstje, wanneer ik maar wil. En hoe geweldig is het dat mijn man van eender waar dezelfde lijst aanvult?

Digitaal winkelen zorgt ervoor dat we niet verleid worden door al dat lekkers dat jij in de winkel voor ons uitstalt. Het zorgt ervoor dat ik mijn budget prima onder controle heb en dat ik ‘s avonds - als ik razende honger heb - niet in de kant-en-klaar maaltijden duik, maar met verse producten aan de slag kan. Wij zijn fan!

Alleen, beste supermarkt, ik koop graag duurzaam. Voor onze gezondheid, voor de boeren die het hier moeilijk hebben, om geen onnodige voedselkilometers op te lopen. Maar, net als in de winkel, is het best hard zoeken naar informatie op jullie webshops. Op de ene app vind ik al meer als op de andere, maar overal moet ik graven en klikken. Kan dat niet makkelijker en handiger? Online zijn er zoveel mogelijkheden die je in een fysieke winkelomgeving niet hebt.

Hoe heerlijk zou het zijn om meteen te zien of een product goed scoort op vlak van duurzaamheid: een prijs waar de boer mee rond komt, de impact op het milieu of op mijn gezondheid,... Hoe handig zou het zijn als ik daar net zo makkelijk op kan sorteren als op prijs?

Moedig mij online aan om ‘juist’ te kiezen, zonder dat ik me suf moet klikken en peinzen. Vaak kies ik alleen producten waarvan ik redelijk zeker ben die wel duurzaam zullen zijn (bio, fairtrade). Maar als ik buiten de labels wil gaan en bijvoorbeeld zoek naar afkomst, zit ik al snel langer op de app dan wanneer ik effectief naar de winkel zou gaan. En dan is er nog alle informatie die ik hoe dan ook niet vind… Komen de groenten en fruit die ik bij jou bestel al uit volle grond? Komen ze per boot of per vliegtuig? Hoe zit het met de prijs die de producent krijgt?

Ik zou bijvoorbeeld zo graag eens zoete aardappelen bestellen, want naar het schijnt kweken ze die nu ook in België. Alleen zie ik niet meteen of jij Belgische zoete aardappelen hebt? En dus koop ik ze niet online. Ook geen paksoi, geen lente-ui, geen druiven. Ik stel mijn goestingskes uit tot ik dan toch ‘eens in een ‘echte’ winkel sta en op de etiketten kan kijken.

Beste [supermarkt], jij helpt me al om als drukbezette vrouw superefficiënt boodschappen te doen binnen mijn beperkte tijd. Kan je me nu ook helpen om superefficiënt te helpen bij mijn duurzame keuzes?

Supermarkten schrijven terug

Colruyt: "App en webplatforms geven steeds meer duurzame filtermogelijkheden"

Dag Pauline,

Om je superefficiënt te helpen bij het maken van duurzame keuzes, zijn we ervan overtuigd dat digitale platformen zoals onze MyColruyt-app en onze websites je het zoeken makkelijker kunnen maken.

In het profiel van je MyColruyt-app duid je jouw favoriete duurzame keuze, voorkeur en/of levensstijl aan. Je vinkt aan of je graag glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch, veganistisch, alcoholvrij en/of halal wil eten, en via een groene duim bij de producten laten we je meteen weten of ze geschikt zijn en voldoen aan jouw keuze. Deze iconen vind je binnenkort ook terug op onze huismerken in de winkel. Je hoeft dan niet meer ellenlange ingrediëntenlijsten af te lezen, maar in één oogopslag zie je of het product aansluit bij jouw voorkeur.

Bij Collect&Go, het e-platform van Colruyt Laagste Prijzen waar je online je boodschappen doet, kan je producten selecteren die biologisch zijn. Wanneer je filtert op bio en je je boodschappenlijstje wil samenstellen, zie je enkel en alleen de bioproducten.

Op onze website en in onze folder trachten we je te inspireren met recepten op basis van seizoensgroenten. En in onze communicaties willen we onze klanten informeren over onze verschillende duurzaamheidsprojecten. Een recent voorbeeld is de ondersteuning aan het bio-landbouw- en maatwerkbedrijf De Lochting uit Roeselare tijdens de financieel zware omschakelingsperiode naar bio, waarbij we de producten in omschakeling in onze rekken hebben genomen.

In de toekomst willen we de klanten nog verder helpen via onze digitale kanalen om duurzame keuzes te maken. Tot op heden hebben we ons voornamelijk gefocust op keuzes als vegetarisch, veganistisch, … maar onder duurzaamheid kozen we vier thema’s die jou en ons nauw aan het hart liggen: gezondheid, samenleving, dierenwelzijn en milieu. Je herkent ze aan vier icoontjes, eentje voor elk thema die je terugvindt op de website van Colruyt Group. Stapsgewijs willen we je aan de hand van deze extra iconen ook efficiënter helpen om zelf bewuster te consumeren.

Delhaize: "Proefproject met meer info en achtergrond bij duurzame producten"

Beste Paulien,

Elke dag zet Delhaize zich op een duurzame manier in voor haar klanten, medewerkers en het milieu. Daarom lanceert Delhaize onder meer commerciële acties om duurzaamheid in de kijker te zetten. Niet alleen in onze 760 fysieke winkels, maar dus ook in het e-commerceverhaal blijven we bij Delhaize inzetten op duurzaamheid.

Specifiek voor e-commerce lanceert Delhaize ook een proefproject, een rechtstreeks gevolg van de co-creatieworkshop Citizen for the Foodture. Iedere maand staat namelijk in het teken van een bepaald thema waar we producten aan koppelen. Dit thema wordt ook iedere maand meegegeven met de Delhaize e-newsletter. Zo komen ondermeer het duurzaamheidsaspect van vis, groenten en fruit, bio en Fairtrade-producten ruimschoots aan bod. Hiermee willen we meer duiding en informatie meegeven en kunnen we ook dadelijk het productassortiment tonen dat de klant online kan aankopen. We zijn ervan overtuigd dat hoe meer info en achtergrond we geven, hoe meer klanten een weloverwogen keuze zullen maken. Binnenkort wordt dit proefproject geëvalueerd.

Hieronder vindt je alvast een paar thema’s die we naar voor schuiven :

  • Vis: Als we vis willen blijven eten, moeten we ervoor zorgen dat we de zeeën niet leegvissen. Daarom engageert Delhaize zich samen met ILVO om alleen niet-bedreigde vissoorten te verkopen. Delhaize helpt je te kiezen voor een verantwoorde consumptie en stelt je eveneens een assortiment seizoensvissen voor. Zo zet Delhaize iedere maand voor jou een vis in de kijker die in promotie staat. Deze promoties gelden ook voor al onze online klanten.
  • Groenten en fruit: Eten op het ritme van de natuur is goed voor je gezondheid, je portemonnee én het milieu. Daarom promoten we in onze supermarkten en ook online onze seizoensgroenten en –fruit.
  • Bio: Meer dan 600 bioproducten op onze website brengen variatie in je dagelijkse genoegens. Biologische kweek is een specifieke vorm van produceren, met respect voor het dierenwelzijn en het ecologisch evenwicht van de kweekbodems. Voldoende bewegingsruimte, een natuurlijke kweekbodem en 100% biovoeding maken deel uit van een precies lastenboek. Zonder daarbij de keuze voor nabijgelegen boerderijen in België te vergeten, om het transport te beperken en zo ook de impact op het milieu te verkleinen.
  • Fairtrade: Fairtrade staat voor duurzame productie en ontwikkeling. De basis hiervoor is milieuvriendelijke teelt, respect voor arbeidsrechten en een transparante, democratische werkwijze in de boerencoöperaties. Delhaize beschikt offline én online over een gamma Fairtrade producten. Denk maar aan onze thees en koffies of chocopasta en koekjes.

Beste supermarkt, maak je ook online van duurzaam de makkelijkste keuze?

Laat hieronder aan je supermarkt weten dat je net als Pauline ook meer bent dan je kassaticket.

We gebruiken je gegevens enkel om je op de hoogte te houden van deze campagne. Je kan op elk moment uitschrijven.