Waar staan mijn lokale patatjes?

Nele is een moeder van 2 spruiten die een uitstap naar de supermarkt een geweldig avontuur vinden. Het idee van winkelen vindt Nele op voorhand zelf ook tof, de uitvoering ervan doorgaans iets minder. Zo probeert ze tussen het lokaliseren van haar dochter (gelukkig zit kleine meneer nog in de kar), het neen zeggen tegen rommel en kilo’s suiker en de daarbij horende driftbui, bewust te kopen. Ze wil daar graag in gestuurd worden/ hulp bij krijgen om supermarktbezoek met kinderen (zo) vlot (mogelijk) te laten verlopen.

Beste [supermarkt],

Hoe geweldig is het eigenlijk dat ik in mijn “rennen-vliegen-duiken-vallen-opstaan-en-weer-doorgaan”-leven alle boodschappen tijdens één stop kan inslaan? Fantastisch toch! Een hele week eten, wassen, plassen én aperitieven met een minimum aan tijdsimpact? Da’s zelfs geniaal!

Maar wat zou het leuk zijn mocht mijn ethisch denkende zelve daar ook zo blij mee zijn. Met een gerust gemoed buitenwandelen uit jullie gigantische hal en kunnen denken: “Yes, dat hebben we weer goed gedaan! Ik blij, de producent tevreden, moeder natuur in haar nopjes, … iedereen content dus!”

Een tijdje dacht ik dat dit, mits een kleine effort, wel snel gefikst zou zijn: zo weinig mogelijk plastic verpakkingen meenemen, selecteren op lokale en seizoensproducten en zo veel mogelijk BIO kopen. Dat laatste leek mij een quick win: labels zoeken, kar in, betalen en klaar.

Zo gezegd zo gedaan. Mijn aardbeien belandden in een papieren broodzak, ik keek nog efkes over die komkommers en nam zonder nadenken een zak BIO-aardappelen mee. Score! Of dat dacht ik toch …

Want wat bleek toen ik de volgende dag thuis aan het patatten schillen ging? Die over(h)eerlijke, goed gesoigneerde BIO-piepers bleken begot uit Egypte te komen!! E-gyp-te! I kid you not!

U wist dat ongetwijfeld maar ik wist echt niet waar ik het had. Want de boer in mijn straat verkoopt ook patatjes, moet u weten. Alleen stop ik daar niet wekelijks, dat bespaart me namelijk weer een beurt uit –en inladen van mijn kroost. Exact de reden waarom ik wél naar jullie kom: comfort.

Maar dat gemak van mij komt de natuur en onze lokale producenten blijkbaar duur te staan. Enfin, what’s in a name, want ik vermoed dat het alsnog goedkoper is om Egyptische knollen in te voeren dan ze gewoon achter de hoek in te slaan? Of is er een andere reden voor? Ik begrijp er alvast niets meer van.

Dus, beste [supermarkt], zou u er misschien voor willen zorgen dat ik in het vervolg in een wip jullie lokale producten kan terugvinden? Nodig eens een boer uit, zet jullie streek wat in de kijker en verkoop onze troeven. Dat gaat zo geweldig veel beter smaken dan patatten uit Egypte! En dan is echt iedereen content.

Merci!

Supermarkten schrijven terug

Colruyt: "Samenwerken met producenten om Belgisch seizoen te verlengen."

Bij Colruyt Laagste Prijzen hebben we een duidelijke strategie: we kiezen zoveel mogelijk voor producten van eigen bodem. Wanneer een product niet in België kan aangekocht worden, kopen we het liefst Europees. Indien we verder moeten gaan (voor bijvoorbeeld kiwi’s en bananen), bepaalt de voetafdruk van het transport mee onze keuze van het land. Zo hebben we een voorkeur voor scheep- en treinverkeer.

We bieden een breed gamma van producten aan voor onze klanten, maar nemen wel verschillende initiatieven om de seizoensgebonden (Belgische) producten beter in de kijker te zetten. Zo plaatsen we in onze winkels een belangrijk deel van de seizoensgroenten en het seizoensfruit op tafels in het midden van de versruimte.

Om op je voorbeeld terug te komen Nele, kopen wij ook buitenlandse aardappelen aan. Klanten verwachten het jaar rond aardappelen bij Colruyt. Wanneer de Belgische oogst kwalitatief achteruit begint te gaan en de nieuwe lokale oogst nog niet voldoende aanbod heeft, kopen we een nieuw geoogste aardappel uit het buitenland aan.

Wel neemt Colruyt initiatief om Belgische producenten te ondersteunen om zo onder andere het Belgisch seizoen te kunnen verlengen. Vorig jaar is Colruyt gestart met een rechtstreekse samenwerking met Belgische aardappel- en appeltelers. In dit partnership streven we ernaar om een stabielere kwaliteit van producten aan te bieden aan onze klanten, én het verminderen van de import ervan. Door bijvoorbeeld te kiezen voor aardappeltelers uit verschillende streken in België, kan het Belgische aardappelseizoen verlengd worden.

In de toekomst streven we naar nog meer rechtstreekse samenwerking met Belgische telers.

Delhaize: "Experimenten leren dat ultrakorte keten niet de beste oplossing is"

Delhaize geeft waar mogelijk altijd voorrang aan Belgische producten van bij ons. Niet alleen is dit beter voor de producent maar ook voor het milieu, de portemonnee en de gezondheid. Prioriteit geven aan seizoensgroenten en -fruit past ook binnen deze filosofie. We geven je eerst enkele cijfers om dit te staven: 70 % van het assortiment bij Delhaize is in België aangekocht wat neerkomt op meer dan 3 miljard euro. Als we gaan kijken naar de specifieke verse producten kunnen we met trots zeggen dat 70 % van de groenten en fruit van Belgische origine is. Voor vlees is dit 80 %, voor eieren 95 % en voor melk zelfs 100 %.

Delhaize doet er dus alles aan om Belgisch te kopen maar soms is de vraag groter dan het aanbod en moeten we uitwijken naar onze buurlanden. Hoewel we extra veel aandacht besteden aan seizoensgroenten en -fruit zien we dat er ook buiten hoogseizoen vraag is naar bepaalde producten. En dan doen we beroep op buitenlandse producten uit meer zuiderse landen. Maar voorrang blijft uitgaan naar Belgische producten.

Delhaize heeft in verleden al testen gedaan rond de ultrakorte keten op vlak van groenten en fruit – dat wil zeggen dat leveranciers verse producten rechtstreeks leveren aan winkels. De realiteit is dat Delhaize meer dan 750 winkels moet bevoorraden en dat elke dag van de week. Rechtstreeks leveren van het veld naar de winkels is na testen moeilijk, complex en inefficiënt gebleken. Vandaar dat Delhaize rechtstreeks samenwerkt met grote landbouwers om op die manier toch die Belgische producten in de winkels te hebben. Zo kunnen klanten dan toch producten van bij ons kopen.

Op lokaal vlak biedt Delhaize wel lokale en regionale specialiteiten aan die bvb in 1 of een beperkt aantal winkels beschikbaar zijn. We spreken dan over lokale bieren, kazen, sauzen of koekjes. Ze leveren zelf aan winkel of soms komen producenten samen in een producentengroepen die dan centraal leveringen beheert. We hebben al regionale leveranciers gehad die dankzij dit systeem ook zijn kunnen groeien tot nationale leveranciers. De suggestie van regionale en lokale producten gebeurt soms ook via klanten in winkels, en dan nemen wij rechtstreeks contact op met producent om te bekijken of er verdere interesse is om met ons samen te werken.

Carrefour: "Unieke rayon speciaal voor voor authentieke en lokaal vervaardigde producten"

Bij Carrefour vinden we het net als jij belangrijk dat de producten die we je aanbieden een zo kort mogelijke afstand afleggen en bij voorkeur lokaal geteeld of opgegroeid zijn. Zo is 99% van het varkensvlees et 95% van het rundvlees van Carrefour afkomstig van meer dan 800 Belgische boerderijen waarmee we al meer dan 20 jaar een partnerschap hebben. Verder is 100% van onze eieren en 95% van onze melk Belgisch. Het spreekt voor zich dat we onze seizoensgroenten en -fruit ook bij voorkeur in België of zelfs lokaal inkopen.

Om de consument hierin te betrekken, lanceerden we in 2014 de “Word Belgetariër” campagne. Sindsdien worden klanten aangemoedigd om vooral Belgische en lokale seizoensproducten te consumeren.

Maar daar blijft het niet bij. Sinds 2012 biedt Carrefour je een uniek rayon “Lokale Producten” aan. Dat rayon is speciaal voorbehouden voor authentieke, overheerlijke en lokaal vervaardigde producten. Aan de basis van dit project staat het engagementscharter van Carrefour ten opzichte van lokale producenten dat gebaseerd is op 7 engagementen van Carrefour, waarbij het rechtstreeks contact tussen de lokale producent en de winkel centraal staat en Carrefour zich aan de lokale producent aanpast.

Carrefour wil steeds meer kleine, lokale producenten steunen en hen helpen om hun bedrijven te laten groeien door hun producten bekend te maken bij het grote publiek. Ondertussen vind je bij ons zo’n 11.000 producten van 750 lokale producenten terug. Het is dus een succes!

Tot gauw in het rayon “Lokale Producten” van jouw Carrefour winkel.

Aldi: "Voor niet-lokale producten hanteren we 'no air freight' principe"

Bij ALDI kiezen we bij voorkeur steeds voor lokale, Belgische producten. Dat is echter niet altijd mogelijk.

Onderstaande cijfers bewijzen dat de slogan ‘Lokaal, da’s geniaal’ van onze huidige verscampagne geen loze kreet is:

  • 2/3de van onze leveranciers zijn Belgisch.
  • 98% van ons vers vlees is van Belgische oorsprong.
  • 97% van onze melk komt van Belgische koeien.
  • 95% van onze groenten zijn in de zomermaanden lokaal geteeld.

Het aanbod Belgische groenten en fruit in onze winkels is gedurende het hele jaar niet altijd even groot omdat niet alle groenten en fruit het hele jaar door wel of voldoende beschikbaar zijn in België. Denk bijvoorbeeld maar aan broccoli die we in de winter invoeren uit Spanje, omdat de klant ook tijdens de wintermaanden broccoli wil eten. In de zomer daarentegen, vind je in onze winkels uiteraard broccoli die geteeld zijn op Belgische bodem.

Voor de producten die niet lokaal bevoorraad worden, doen we er echter alles aan om dat voor de klant zo transparant mogelijk te maken. Zo kan de klant via de verpakking in een oogopslag zien uit welk land een bepaald product komt. Voor bulkproducten staat de oorsprongsvermelding op de kist.

Bovendien hanteren we het principe ‘no air freight’ voor niet-lokaal geteelde groenten en fruit (bv. bananen). Dat wil zeggen dat we groenten en fruit niet per vliegtuig, maar per containerschip transporteren. Deze laatsten hebben namelijk een veel lagere impact op het milieu.

Wij hopen hiermee uw vraag beantwoord te hebben. Hou alleszins onze folder in de gaten want binnenkort lanceren we in onze winkels een verkoopcampagne in het teken van Belgische producten!

Lidl "Met een beperkter aanbod naar meer Belgische producten"

Herkenbaar verhaal! Ook wij houden er niet van om te moeten kiezen tussen een tiental verschillende soorten aardappels. Bij Lidl proberen we die keuzestress zoveel mogelijk te vermijden door ons beperkte aanbod.

In onze winkels vind je zo’n 1.500 verschillende producten. Klinkt veel? Nochtans is het niets in vergelijking met de 20.000 producten die je in de andere supermarkten vindt. Het voordeel van ons beperkte aanbod is dat mensen niet hoeven te kiezen tussen Belgische, Egyptische, Spaanse of Nederlandse patatjes. We verkopen hooguit een of twee soorten en in veel gevallen zijn die Belgisch. Voor fruit en groenten die normaal in België geteeld worden en die even niet verkrijgbaar zijn in ons land, zullen we zelden op zoek gaan naar alternatieven uit het buitenland.

Lidl heeft zich immers sinds 2015 tot doel gesteld om elk jaar 10% meer lokale Belgische producten te verkopen. Meer dan de helft van onze producten zijn nu al Belgisch. In ons vaste assortiment bieden we 100% Belgisch varkens- en kippenvlees aan. Ook het rundvlees is 95% van Belgische origine. Maar denk bijvoorbeeld ook aan onze lokale Milbona-melk of Delicieux-pralines. We organiseren geregeld themaweken, waarbij je duidelijk kan zien dat we de voorkeur geven aan lokale producten. Kijk maar naar de streek- of marktweken. En we proberen de herkomst van het product ook duidelijk te afficheren in de winkels.

Doordat ons aanbod kleiner is, zijn de volumes die wij aankopen ook veel groter. Daardoor kunnen we langetermijnrelaties aangaan met lokale landbouwers. Zo teelt Eric De Winter uit Sint-Katelijne-Waver bijvoorbeeld al meer dan 20 jaar kers- en cherrytomaten voor Lidl. Dankzij die rechtstreekse contacten met de boeren hoeven we bijna nooit via de veiling te passeren voor groenten en fruit. Dat heeft ook een positieve impact op de prijs die de boer krijgt, want we betalen steevast meer dan de productiekost.

We proberen dus zoveel mogelijk Belgische producten te promoten en de keten zo kort mogelijk te houden. Dat geeft niet alleen onze economie een boost, maar is ook gewoon beter voor het milieu.

Wat zeggen anderen

Liesbeth Van Meulder (Rikolto) analyseert de antwoorden van de supermarkten

Beste supermarkt, maak je van lokaal de makkelijkste keuze?

Laat hieronder aan je supermarkt weten dat je net als Nele ook meer bent dan je kassaticket.

We gebruiken je gegevens enkel om je op de hoogte te houden van deze campagne. Je kan op elk moment uitschrijven.