“Ik krijg nog weerwind van andere chefs als ik weer mijn lokaal discours hou. Hoe gebruik je minder citroenen, appelsienen, …? Ik heb daar ook moeite mee, maar ik zie dat als een spannende zoektocht.” Seppe Nobels, chef-kok Graanmarkt 13
"De seizoensproducten zijn sowieso de beste en meest verse keuze! Maar de klant wil een gevarieerd aanbod, met bijvoorbeeld advocado's. Enkel lokale seizoensproducten aanbieden, is onmogelijk. Klanten zullen bepaalde producten missen (bv. citroen, clementine). Maar wij, geranten, kunnen wel nog beter communiceren." Vincent Martens, Carrefour
"De klant vraagt inderdaad ook naar andere producten. Wel zie ik meer aandacht voor seizoensproducten. Er waren eens een tijd problemen met de levering van bloemkolen... Dat heb ik toen vaak mogen horen." Alwin Jacobs, Bio-Planet
"De keuze voorbepalen (choice editing) is een krachtige techniek. Maar het is makkelijker om bijvoorbeeld enkel duurzaam gecertificieerde vis aan te bieden, wat de meeste supermarkten nu al doen. Voor groenten en fruit staat men daar begrijpelijkerwijs weigerachtig tegenover. Het zou een enorme impact op het aanbod hebben." Jelle Goossens, Rikolto
“Ook consumenten maken fouten. Als je een biefstuk van €7/kg koopt in promo, dan maak je zelf de fout. Een biefstuk heeft zoveel water en zoveel andere inputs nodig... Dat kan allemaal niet voor €7/kilo.” Seppe Nobels
"Wij kunnen als supermarkt wél een maatschappelijk keuze maken. Zo willen wij bijvoorbeeld geen boontjes in de supermarkt met kerstmis. Wij zorgen dan voor alternatieven en inspireren klanten met alternatieven. Wij hebben ook veel kookboeken en recepten op de website." Alwin Jacobs, Bio-Planet