Atelier Mechelen

Ik ben meer dan mijn kassaticket Atelier in Mechelen

Hoe maken we van seizoensgebonden en lokaal eten de makkelijkste keuze voor jou en voor alle Mechelaars? Gaan we collectief de seizoenskalender vanbuiten blokken? Of zijn er minder tijdvretende manieren? Wat kan écht helpen wanneer we ons een weg door de winkel banen? Om die vraag te beantwoorden, hebben we ook jouw hulp nodig.

Een opvallender positionering? Een label? Meer informatie? Kooktips bij de producten? Wat is er (on)mogelijk?

In 't Arsenaal staken we op 15 oktober de koppen samen met 2 supermarktgeranten en... Seppe Nobels.

Enkele impressies in 11 quotes

“Ik krijg nog weerwind van andere chefs als ik weer mijn lokaal discours hou. Hoe gebruik je minder citroenen, appelsienen, …? Ik heb daar ook moeite mee, maar ik zie dat als een spannende zoektocht.” Seppe Nobels, chef-kok Graanmarkt 13

"De seizoensproducten zijn sowieso de beste en meest verse keuze! Maar de klant wil een gevarieerd aanbod, met bijvoorbeeld advocado's. Enkel lokale seizoensproducten aanbieden, is onmogelijk. Klanten zullen bepaalde producten missen (bv. citroen, clementine). Maar wij, geranten, kunnen wel nog beter communiceren." Vincent Martens, Carrefour

"De klant vraagt inderdaad ook naar andere producten. Wel zie ik meer aandacht voor seizoensproducten. Er waren eens een tijd problemen met de levering van bloemkolen... Dat heb ik toen vaak mogen horen." Alwin Jacobs, Bio-Planet

"De keuze voorbepalen (choice editing) is een krachtige techniek. Maar het is makkelijker om bijvoorbeeld enkel duurzaam gecertificieerde vis aan te bieden, wat de meeste supermarkten nu al doen. Voor groenten en fruit staat men daar begrijpelijkerwijs weigerachtig tegenover. Het zou een enorme impact op het aanbod hebben." Jelle Goossens, Rikolto

“Ook consumenten maken fouten. Als je een biefstuk van €7/kg koopt in promo, dan maak je zelf de fout. Een biefstuk heeft zoveel water en zoveel andere inputs nodig... Dat kan allemaal niet voor €7/kilo.” Seppe Nobels

"Wij kunnen als supermarkt wél een maatschappelijk keuze maken. Zo willen wij bijvoorbeeld geen boontjes in de supermarkt met kerstmis. Wij zorgen dan voor alternatieven en inspireren klanten met alternatieven. Wij hebben ook veel kookboeken en recepten op de website." Alwin Jacobs, Bio-Planet

“Als Jeroen Meus iets maakt met pastinaak, voelen wij dat in onze winkel.“ Vincent Martens, Carrefour

"Chefs hebben echt heel veel invloed – zowel op korte, als lange termijn. Zo was er bijvoorbeeld een kruid dat we nog niet lang in ons assortiment hadden. Op een dag gebruikt Jeroen Meus het... en hup volgende dag was het direct uitverkocht.” Alwin Jacobs, Bio-Planet

"Wij kunnen mensen zeker inspireren en beïnvloeden. Als men mij van een magazine vraagt wat ik op het kerstmenu zet, ben ik me daar bijvoorbeeld bewust van. Best geen boontjes dan! Maar ik zou nooit een programma maken alleen over groenten. Daarom doe ik wel mee aan Grill Masters: juist om aan te tonen dat je ook in dat segment met groenten aan de slag kan." Seppe Nobels

"Enkel met meer informatie ga je het gedrag van mensen niet sturen. Anders zou niemand meer roken. In gedragspsychologie worden vaak drie componenten genoemd die bepalen of gedrag zich stelt: motivatie (ik wil het, ik vind het belangrijk); mogelijkheid (tijd, geld, past het binnen de sociale norm, enz); en 'triggers' (je moet eraan herinnerd worden). Bij seizoensgroenten is de seizoensgroenten OK, maar het vergt nog teveel inspanning. En dan helpen ook 'triggers' amper." Jelle Goossens, Rikolto

“Er is veel aan het veranderen bij supermarkten. Ook bij de jeugd. Zij steken niet meer alles in hun mond zonder zich af te vragen wat het is. Maar er is nog veel werk. In verwerkte producten zit nog veel rommel. Aardbeienyoghurt met amper aardbei en de rest smaakstof? Dat vind ik echt niet OK. Klanten én supermarkten zouden hier samen in opstand tegen moeten komen.” Seppe Nobels, chef-kok Graanmarkt 13