Kidsproof wintergroenten, kanda?

Tine Tytgat (36) is Senior Legal Advisor, maar ze omschrijft zichzelf ook graag als booknerd & terrasfilosoof. Ze is samen met Stijn en mama van drie onderhandelaars: Klaas (9), Lina (7) en Toon (4). Ook een Thaise uitwisselingsstudent schuift de volgende 6 maanden mee aan tafel.

Tine is absoluut geen boodschappenfan. Maar met 6 monden te vullen, is ze toch verplicht om wekelijks naar de supermarkt te trekken. Winkelen doet ze tussen twee kinderhobby’s door in een kleinere buurtwinkel, waar ze toch een mooi aanbod fruit en groenten hebben.

Beste supermarkt,

Ik neig nogal eens naar de succesnummers. Spaghetti bolognaise, broccoli en vis, boontjes met worst. Niet heel spannend, maar het beperkt de discussies aan tafel. Voorspelbaarheid, u kent dat wel. Binnen dat gamma probeer ik toch mee te glijden met de seizoenen. Alleen, beste supermarkt, daarin kan u mij wel een beetje helpen.

Ik heb zowat één succesnummer in de winter. Flikker een massa dun gesneden wortelen, aardpeer, pastinaak, peterseliewortel en ajuin in een ovenschotel. Scheutje olijfolie, wat zout, dille en peper en knal de oven in. Kan niet missen, altijd lekker.

Maar wat moet ik met die boerenkool, witte kool, andijvie, schorseneren en rapen in het schap? De boontjes uit Kenia ernaast, netjes verpakt op grootte zodat je ze met 1 welgemikte mesbeweging van kontjes en kopjes kan ontdoen, liggen naar mij te blinken. Ze zijn zo gemakkelijk. Groene frietjes bij een hamburger. Te vaak gooi ik ze in de kar, want als ik één of andere kool neem, maak ik het mezelf moeilijk. Dan moet ik op zoek naar recepten die kinderen lusten.

Bijna elke zaterdag zijn er proevertjes in de winkel. Soms koekjes of fruit, maar ook eenpansgerechten. Mijn kinderen staan altijd meteen aan te schuiven. Waarom is dat zo vaak om een kant-en-klare diepvriesschotel aan te prijzen? Waarom experimenteert u niet eens met lokaal geteelde savooikool en knolselder?

Vorige zaterdag was ik in een dappere bui. Ik viste een spitskool uit de groentenbak. Spitskolen zijn de ballerina’s onder de kolen, elegant en stevig. Bij het afrekenen sprak de kassierster mij aan, ‘Lekker, spitskool! Dat is echt heerlijk in de wok, met knapperige spekblokjes en een kommetje rijst apart.” Wat een service dacht ik. We begonnen een gesprekje over wintergroenten, en ze vertelde mij dat ze raapjes nu los aanbieden en niet meer per botje van 6 à 7 stuks, om de drempel te verlagen. Ik was in de wolken. Thuisgekomen googelde ik trots de ‘spitskool’. Om te ontdekken dat het een zomergroente is. Damn!

Dus Beste supermarkt, kan jij mij wat op weg helpen met die seizoensgroenten? Welke moet ik hebben? En hoe maak ik die kindvriendelijk klaar?

Supermarkten schrijven terug

Delhaize: "Kookateliers laten kinderen kennismaken met seizoensgroenten en -fruit"

Beste Tine,

Bij Delhaize geven we waar mogelijk voorrang aan seizoensproducten. Seizoensgroenten en -fruit zijn producten die in het seizoen geteeld worden waarin ze van nature het beste groeien, waardoor ze ook op hun best zijn qua smaak en kwaliteit. Een extra voordeel van lokale seizoensgroenten en -fruit is dat je de ecologische voetafdruk verkleint door lokaal aan te kopen op het moment dat ze hier beschikbaar zijn, en niet uit verre landen. Op die manier steun je ook de lokale teler. En daarenboven zijn ze vaak ook scherp geprijsd doordat er zoveel aanbod is. Alleen maar voordelen dus voor de klant.

Delhaize geeft doorheen het jaar seizoensproducten extra visibiliteit in de winkel. Zo komt de klant deze producten als eerste tegen in de afdeling fruit en groenten en worden er ook vaak promotie-acties rond voorzien via verschillende seizoensfestivals. Meer en meer klanten volgen ook de seizoenen en kijken ook uit naar de typische seizoensproducten zoals het seizoen van de asperges, kersen en aardbeien.

Delhaize doet trouwens heel veel inspanningen om de mensen te inspireren om meer te kiezen voor seizoensgroenten- en fruit. Zo zijn de producten die verschijnen in ons populair Delhaize magazine vaak seizoensgebonden. Ook aan de allerkleinsten hebben we gedacht. Binnen het GoodCook-programma voorzien we kookateliers om kinderen op een speelse manier te laten kennismaken met groenten en fruit. Ook hier gebruiken we in hoofdzaak seizoensgroenten – en fruit.

Toegegeven, we kunnen altijd beter doen. Vandaar dat we nu en in de toekomst nog meer belang zullen hechten aan seizoensfruit- en groenten

Roel Dekelver (Head of External Communications Delhaize)

Aldi: "Afweging tussen duurzaamheid, prijs, kwaliteit en klantenverwachtingen"

Beste Tine,

Een herkenbaar verhaal! Wat het aanbod van groenten en fruit betreft, maken we bij ALDI steeds een afweging tussen duurzaamheid, prijs, kwaliteit en klantenverwachtingen. Zo proberen we in ons versaanbod de voorkeur te geven aan lokale en seizoensproducten.

We zorgen voor de nodige inspiratie voor onze klanten via de wekelijkse folder door extra aandacht te geven aan seizoensgroenten. Daarnaast helpen we hen met bereidingstips dankzij de recepten van de week. Deze zijn allemaal te raadplegen op onze website. Daar vind je zeker een aantal recepten terug met seizoensgroenten die jouw kinderen zullen bekoren. Wat denk je bijvoorbeeld van een ovenschotel met rode spitskool in de lente of de herfst, een quiche met winterse groenten in de winter of een koude venkelsoep met garnalen en komkommer in de zomer?

Toch vind je in de winter bijvoorbeeld soms aardbeien uit Spanje in onze rekken. Dat heeft te maken met de verwachtingen van onze klanten die het hele jaar door aardbeien willen kunnen eten. Op elke verpakking of (bij producten die in bulk verpakt zitten) op elke kist staat telkens de herkomst van onze groenten en fruit duidelijk vermeld. Op deze manier kan je in een oogopslag zien uit welk land een bepaald product komt.

Ook in onze folder staat de herkomst van groenten en fruit steevast vermeld. Via de GGN-code op de verpakking kunnen wij bovendien ten allen tijde traceren op welke plantage de groente of het fruit gekweekt werd. Wij eisen dat al de kwekers die groenten en fruit aanleveren bij ALDI Global-GAP-gecertificeerd zijn en dat ze dus aan bepaalde ecologische criteria voldoen. Daarbij moeten ze de aanvullende module GRASP hebben die de sociale praktijken en specifieke aspecten zoals de gezondheid van de werknemers, veiligheid en welzijn beoordeelt.

Een seizoenskalender van groenten vind je terug op de website van de Vlaamse Overheid: www.lekkervanbijons.be.

Colruyt: "Seizoensgroenten en -fruit op de middentafel"

Beste Tine,

Om afwisseling te brengen in jouw dagelijks menu, kan je onze weekmenu’s raadplegen in onze folder en op onze website. Voor onze gerechten vertrekken we vooral vanuit seizoensgroenten. Bovendien duren de recepten niet te lang om klaar te maken, zijn ze makkelijk klaar te maken en zijn ze vooral gericht op gezinnen met kinderen. We willen dat kinderen alle groentesoorten leren eten. Moeilijkere groenten proberen we te combineren met bv. pasta en worst, wat kinderen graag lusten, of we verwerken de groenten, bv. in puree of groentefrietjes.

We betrekken kinderen graag in de keuken. Zo is er in elke folder een “stap voor stap”-recept waar kinderen het gerechtje mee kunnen helpen maken. En we hebben een volledig kookboek “Koken is kinderspel” waar de kinderen de hoofdrol in de keuken spelen. Zo ontdekken ze nieuwe smaken en ingrediënten en zijn ze meer bereid om ook te proeven van die nieuwe dingen. Voorbeelden van recepten Mini macaroni met 3 groenten, bietencookies met pastinaak, onderzeeër met groene puree, ….

Op de website vind je voor de verschillende seizoenen een dossier met telkens een overzicht van de groenten van dat seizoen en daarbij heel wat recepten en tips (bv hoe een groene kool snijden …). Voor sommige groenten vind je ook filmpjes die je laten zien hoe je de groente moet kuisen, snijden en/of klaar maken, zoals voor de artisjok of de koolrabi.

Ook voor onze promo’s voor groenten houden we rekening met de seizoenen. En in de winkel plaatsen we een belangrijk deel van de seizoensgroenten en het seizoensfruit op tafels in het midden van de ruimte. Zo vind je in maart en april de primeurgroenten op de middentafels, zoals komkommer, asperge, tomaten,.... We kijken verder uit hoe we de seizoensgroenten nog beter kunnen aanduiden in onze winkels.

Carrefour: "Aanduiding voor fruit en groenten van het seizoen"

Beste Tine,

We verwijzen graag naar onze Belgetariër campagne op Carrefour.eu. In ons SY magazine communiceren we ook altijd over de groenten en fruit van ons seizoen. We bieden hierbij bijhorende receptsuggesties aan en kookvideo’s. Twijfel je nog, kan je altijd onze seizoenskalender raadplegen op onze website...

Ook bij minder ‘evidente’ groenten helpen we je verder. Kijk bijvoorbeeld naar onze rubriek ‘5 manieren om Belgische bieten te eten’. En uiteraard zet Carrefour in op lokale producten, deze zijn sowieso uit het seizoen!

Wat de aankoop van producten betreft: als er een Belgisch alternatief bestaat, krijgt dat sowieso de voorkeur (aanduiding ‘fruit en groente van het seizoen’). Bij Carrefour zijn 85% van de seizoensgroenten en fruit zo van Belgische origine.

Lidl: "Wij passen ons aan de oogst aan en niet omgekeerd”

Bij Lidl proberen we zoveel mogelijk die keuzestress weg te nemen. Bij ons hoef je niet na te denken over welke groente je beter laat liggen wegens te belastend voor het milieu of welk stukje varkensvlees nu eigenlijk duurzamer is. Als supermarktketen proberen we ons assortiment stapsgewijs volledig te verduurzamen. Dankzij ons beperkte aanbod van producten kunnen we hierin ook grote stappen zetten.

Zo proberen we ons zoveel mogelijk aan de kalender van seizoensgroenten en -fruit te houden. Zijn de groenten die normaal in België geteeld worden niet verkrijgbaar in ons land? Dan zullen we zelden op zoek gaan naar alternatieven uit het buitenland. Je mag gerust zijn: onder meer witloof, spruitjes, asperges, maar ook kersen en krieken zullen bij Lidl altijd Belgisch zijn. Bij ons geldt het principe: wij passen ons aan de oogst aan en niet omgekeerd. Bij ons zal je in maart nog geen asperges vinden. We verkopen ze pas in het seizoen en als ze op hun best zijn. Daardoor kan het aanbod in onze winkels soms minder zijn, maar dat is een toegeving die we willen en moeten doen om de impact op het milieu te verkleinen. Groenten en fruit die niet in België geteeld kunnen worden, laten we bovendien om dezelfde reden alleen aanleveren met de boot in plaats van met het vliegtuig.

Inspiratie voor het menu van de week kan je opdoen via onze website ‘De Keuken van Lidl’. Daar vind je elke week nieuwe recepten terug die ook inspelen op de seizoenen. Wat denk je bijvoorbeeld van een komkommer-preisoep deze maand? De recepten hebben meestal een video die het ook voor kinderen leuk maakt. In onze wekelijkse folders kan je trouwens meer terugvinden over lokale producten tijdens onze streek- of marktweken.

Wist je trouwens dat Lidl bijna nooit via de veiling passeert voor groenten en fruit? Onze rechtstreekse contacten met Belgische boeren en telers zijn van onschatbare waarde om ons aanbod te verduurzamen. Wij hebben intussen tientallen langetermijnrelaties opgebouwd die voor een korte keten en een wederzijds vertrouwen zorgen. Dat komt niet alleen de kwaliteit ten goede, maar ook de prijs die de boer voor zijn product krijgt. Wij betalen steevast meer dan de productiekost. Dat hogere bedrag laat de teler toe om enerzijds uit de kosten te geraken en anderzijds marges op te bouwen om te investeren en te innoveren in duurzaamheid.

Op onze website www.opwegnaarmorgen.be lees je alvast meer over onze duurzaamheidsstrategie en onze doelstellingen voor 2020.

Hopelijk kan je daar al mee op weg!
Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl

Wat zeggen anderen?

Barbara Creemers van VELT : "Vragen bij de seizoenskalender die supermarkten gebruiken"

Klaar voor de Seizoensgroente-Challenge?

Klaar voor de Seizoensgroente-Challenge?

Ga de uitdaging aan met jezelf en kook 1 week lang enkel met groenten van het moment!
We starten op maandag 23 april en krijgen hulp van chefkok Sofie Dumont.

Vertel me meer...

Ben jij ook meer dan je kassaticket?

Laat hieronder aan je supermarkt weten dat je net als Tine ook meer bent dan je kassaticket. Maak van duurzaam de makkelijkste keuze.

We gebruiken je gegevens enkel om je op de hoogte te houden van deze campagne. Je kan op elk moment uitschrijven.