Betaalt de boer mijn superpromo?

“Elke is een thirty something mama van twee, die als leerkracht deeltijds lesgeeft aan een bende tieners. Daarnaast is ze een freelance storyteller die graag babbelt en schrijft over het moederschap, maar even goed over dat must-read jeugdboek, die kindvriendelijke uitstap, of een nieuwe conceptstore. Of het nu gaat over het shoppen van leuke kledij of boodschappen doen, op haar instagramkanaal @funmomlife probeert ze te bewijzen dat een streepje glamour en lekker eten te combineren vallen met een duurzaam leven. Maar met evenveel plezier krast ze dat gouden laagje weg door over haar dagelijkse blunders en zoektochten te verhalen.

Tijdens haar wekelijkse ronde in de supermarkt stelt Elke zich steeds meer vragen over de prijssetting van haar favoriete producten.

Beste [supermarkt],

Ik doe mijn best om prijsbewust te winkelen. Op mijn wekelijkse ronde door jullie rekken kijk ik – weliswaar niet obsessief - naar de aanbiedingen. Nee, thuis zit ik geen bonnetjes uit te knippen. Ain’t nobody got time for that. Maar in de supermarkt geef ik mijn ogen de kost.

Drie avocado’s voor de prijs van één? Top! Vier extra kinderkoeken in dat pak? Meenemen! De bio-eieren verlaagd in prijs? Bingo! Volgens mij laten we ons allemaal, al dan niet bewust, op die manier verleiden.

Maar de laatste tijd, wanneer ik mijn blik laat glijden langs de mooie aanbiedingen, knaagt er iets bij mij. Immers, bij zo’n knalkortingen moet toch iemand de rekening betalen?

Doe ik eigenlijk aan die 2 + 1 aanbieding een goede zaak, of loop ik gewoon “als een onnozel kieken” in een simpele marketingtruc? Of, als ik effectief korting krijg en dus een koopje doe, wie betaalt dan wel? Maakt de supermarkt dan minder winst? Of is het de producent die – verplicht – zijn prijzen liet zakken?

Bovendien kijk ik graag rond in de groeiende hoek van de streekproducten. Ge weet wel, goed voor het milieu, hoera voor de lokale economie, met liefde gemaakt, … Dat kruidig geitenkaasje, en het lokaal fruitsap, ik haal daar graag mijn “portemonnee” voor boven. Maar, ik ben benieuwd, beste supermarkt. Want de meerprijs die ik betaal voor deze producten, komt dat geld dan wel terecht bij die lokale boer?

Mijn punt is, we weten het niet. Ik weet het niet. Word ik aan de lopende band in het ootje genomen met afprijzingen, die geen afprijzingen zijn? Worden producenten correct betaald voor hun arbeid, of scheuren boeren hun broek aan de melk op het schap in de supermarkt? Waarom kunnen sommige producten ineens in prijs worden verlaagd?

Ik vraag dus meer duidelijkheid. Wordt iederéén beter van mijn aankopen bij de supermarkt? Kunnen jullie mij gerust stellen?

Supermarkten schrijven terug

Carrefour: "Individuele promoties in plaats van massapromoties nemen druk op prijzen weg."

Bij Carrefour hebben we de ambitie om de wereldleider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. We vinden namelijk dat iedereen recht heeft op het beste.

Consumenten verwachten dat producenten en distributieketens meer ondernemen om betere, gezondere voeding in de rekken te leggen. Producten die bovendien goed zijn voor onze planeet.

Maar wat is een goede, gezonde voeding als niemand initiatief neemt? Wat de consument verwacht, zijn geen woorden maar daden!

Daarom heeft Carrefour Act for Food in het leven geroepen. Dat is een wereldwijd programma met acties die Carrefour onderneemt om iedereen beter te laten eten. Elke dag. Tegen een faire prijs.

Lokale en faire producten

Carrefour kent het potentieel van lokale producenten. Daarom steunen we hen sinds 2012. Ondertussen liggen er al meer dan 10.000 producten van 728 plaatselijke producenten in de rekken.

Aan de basis van dit project ligt het engagementscharter van Carrefour ten opzichte van lokale producenten.

Carrefour stemt haar procedures af op de kleinschalige structuur en de werkwijze van de lokale producenten, niet andersom. We omzeilen als enige retailer in België de klassieke distributieketen en stimuleren hechtere relaties en rechtstreeks contact tussen de winkeldirecteur en de producenten. Carrefour blijft kleine lokale producenten steunen en hun groei stimuleren. Dat kan door hun producten bekend te maken bij het grote publiek.

Deze partnerships zijn positief voor Carrefour, maar zeker ook voor de producenten en de klanten. Dankzij de korte keten kan de producent zijn producten snel bij de klant krijgen, die inmiddels de keuze heeft uit een heel divers gamma lokale producten. Zo houdt hij ook zijn ecologische voetafdruk klein.

De lokale producten zijn namelijk afkomstig van (landbouw)bedrijven binnen een straal van 40 kilometer rond de supermarkt. Daardoor vind je ook een uniek gamma in elke winkel, waarvan de lokale producent het initiatief neemt om ons een eerlijke en duurzame verkoopprijs te adviseren.

Carrefour biedt ook heel wat producten uit het zuidelijk halfrond aan die we in België niet kunnen telen of produceren. We werken hiervoor vaak samen met Fairtrade en andere organisaties. Wist je bijvoorbeeld dat alle cacao die we in onze bakkerijen en patisserie ateliers gebruiken duurzaam gecertifieerd is?

Kwaliteitsketen Carrefour: kwaliteit en respect voor o.a. de producent

Daarnaast belichaamt de Kwaliteitsketen Carrefour al sinds 1992 een andere manier van consumeren, duurzaam en authentiek. De smaak, een eerlijke prijs voor iedereen, respect voor het milieu, traceerbaarheid en natuurlijk een onberispelijke kwaliteit.

Hij is gebaseerd op 3 fundamentele verbintenissen:

  1. Producten afkomstig uit een duurzaam partnership met de producenten;
  2. Smaakvolle producten met een continue kwaliteitsgarantie, van op het veld tot op de vork;
  3. Producten geteeld volgens de principes van agro-ecologie. Zo beschermen we het milieu, en de biodiversiteit, en garanderen we het dierenwelzijn.

Zo kunnen we onze klanten verse en kwaliteitsvolle producten aanbieden die afkomstig zijn uit duurzame partnerships.

De Kwaliteitsketen Carrefour streeft naar een duurzamere consumptie en is onderbouwd door de beste lokale landbouwkennis en een erkenning dat de producent er meer tijd en middelen in stopt dan een ander product. Hij wordt hier door Carrefour logischerwijs ook beter voor betaald.

Bio aan de laagste prijs maar niet ten koste van de landbouwer

Verder spant Carrefour zich in om meer bio op ons bord te leggen door een ruim assortiment van bioproducten samen te stellen, gecontroleerd en gecertificeerd door onafhankelijke instanties.

Carrefour wil via haar eigen merk Carrefour Bio het goedkoopste biomerk van België aanbieden om bio toegankelijk te maken voor alle consumenten. Met andere woorden, een uitgebreide keuze aan lekkere én betaalbare producten aanreiken, ongeacht het budget.

Om de laagste prijzen te kunnen garanderen, voert een onafhankelijke instantie om de 2 weken een vergelijkende analyse uit van een breed gamma Carrefour-producten (waaronder verse producten, kruidenierswaren, drogisterij/parfumerie). Wanneer we daarbij prijzen verlagen, gebeurt dit niet door druk te leggen op de producenten. Veel meer nog, we hebben bij Carrefour de intentie om 50 landbouwers te helpen en te steunen in het transitie naar bioteelt.

Individuele promoties

Bij Carrefour stappen we bovendien steeds meer af van massapromoties en vervangen we die door gepersonaliseerde aanbieden. Aanbiedingen die jou dus interesseren en misschien jouw buurman niet.

Zo ontvang je alleen promoties die jou interesseren en nemen we ook de druk op de prijzen weg. Carrefour zal daarmee de laatste zijn die voor een neerwaartse spiraal zal zorgen.

ALDI: "We werken vooral met jaarcontracten. Promo's hebben geen impact op inkoopprijzen."

Beste Elke,

Bij ALDI beschouwen we het als onze opdracht om goede en duurzame producten betaalbaar te maken voor iedereen. Wij betalen zelf aan onze leveranciers met plezier de meerprijs voor bio- en fairtradeproducten, duurzame cacao, duurzame vis, etc. maar zelf willen wij op deze producten geen bovengemiddelde marges nemen. Op die manier krijgen onze leveranciers een eerlijke prijs voor hun producten. En kunnen we vasthouden aan onze lage prijzen.

Onze inkoopprijzen zijn trouwens steeds het resultaat van een onderling akkoord tussen ons en onze leveranciers. We werken doorgaans met jaarcontracten waarin onder andere de prijzen en de hoeveelheden van de producten worden vastgelegd. Als wij bepaalde promo’s doen in onze winkels wijzigen onze inkoopprijzen dus niet. Het aantal promoties binnen ons vast assortiment beperkt zich trouwens tot onze versafdeling, nl. groenten, fruit en brood.

Onze optimale kostenstructuur en efficiënte werking zorgen er bovendien voor dat we bij ALDI kunnen werken met lagere marges dan de klassieke retailers. Hierdoor kunnen we lage prijzen garanderen aan onze klanten én ruimte laten aan onze leveranciers om verder te groeien en te investeren. Met heel veel van onze leveranciers werken wij dan ook al vele jaren samen.

We hopen dat we jou op deze manier gerustgesteld hebben en dat je in de toekomst met een gerust hart van onze promo’s zal genieten.

Delhaize: "Druk zetten op prijs of vaak veranderen van leverancier heeft alleen maar een averechts effect."

Beste Elke,

We kunnen je inderdaad geruststellen. Delhaize wil in alle activiteiten ervoor zorgen dat zowel de klant als de leverancier een goede zaak doet. De basis van onze commerciële strategie is dat we de beste prijs/kwaliteit willen aanbieden aan onze klanten. Druk zetten op prijs of vaak veranderen van leverancier om de laagste prijs te bedingen heeft alleen maar een averechts effect: namelijk een negatieve impact op de kwaliteit. En laat dat nu net iets zijn waar Delhaize geen compromis wil rond maken. Om deze filosofie te kunnen garanderen hanteren we enkele basisprincipes waar we niet vanaf willen wijken.

In de eerste plaats geven we de voorkeur aan langetermijncontracten met onze leveranciers. Dankzij dit vertrouwen en nauwe samenwerking zorgen we ervoor dat we constant de beste producten hebben aan marktconforme prijzen. Ook de leverancier profiteert hiervan want hij weet dat hij op die manier een langetermijnengagement heeft wat hem zekerheid biedt qua inkomsten en investeringen.

Ten tweede hecht Delhaize veel belang aan de lokale verankering. Wist je dat 70% van ons assortiment van Belgische origine is? Een percentage dat meer dan 3 miljard euro vertegenwoordigt dat we aankopen bij zowel kleine en grote producenten in België. België is gekend om zijn kwaliteit, smaak en voedselveiligheid. Dankzij deze lokale samenwerking is Delhaize en de klant zeker van de beste prijs/kwaliteit. En we gaan nog verder. Door samen te werken met coöperatieven (zoals al in biomelk en biovlees) werken we rechtstreeks samen met de landbouwers zelf. Dit levert hen stabielere prijzen en volumes op.

Ook ons assortiment van lokale producten draagt bij aan een sterkere economische positie van deze leveranciers. Doordat ze nu de kans hebben om te groeien en meer volumes te produceren, helpt Delhaize om van kleintjes (die dat willen) grotere spelers te maken. Zo hebben we een voorbeeld van een lokale wafelbakker die nu voor alle Delhaizewinkels in België wafels produceert.

Maar we beperken ons niet tot België alleen. Ook in de rest van de wereld nemen we onze verantwoordelijkheid en bieden we bvb via ons breed gamma Fairtrade-producten aan waarvan de opbrengsten ten goede komen aan de mensen ginder en de mensen in het Zuiden een eerlijke prijs krijgen voor hun producten.

Colruyt: "Aan- en verkoopprijzen volledig gescheiden. Promo's worden betaald met eigen marge."

Dag Elke,

Colruyt belooft jou de laagste prijs, voor elk product, op elk moment. Deze laagste prijzen gaan niet ten ten koste van onze duurzame samenwerking met leveranciers en boeren. Hoe garanderen we die laagste prijzen dan wel? Heel eenvoudig; we springen heel zuinig en efficiënt om met onze kosten en middelen. Onze winkels zijn sober en onze werkmethodes zo efficiënt mogelijk. Daardoor blijven onze kosten laag, en investeren we deze winst op een duurzame manier in onze laagste prijzen en in onderzoek naar landbouwproducten met meerwaarde samen met onze leveranciers.

Daarnaast zijn de aan- en verkoopprijzen bij Colruyt volledig gescheiden. De verkoop en de aankoop gebeuren door andere directies, met een strikte scheiding tussen beiden; de verkoopafdeling past haar prijzen aan aan de laagste op de markt; de aankoopafdeling werkt volledig onafhankelijk daarvan.

Als we landbouwproducten in promotie verkopen komt dat uit onze eigen marge, wij betalen die zelf, we vragen die niet terug van de producent. Het gebeurt wel in uitzonderlijke omstandigheden dat we samen met de veilingen campagnes opzetten om grote hoeveelheden landbouwproduct te verkopen, bijvoorbeeld bij sluiting van afzetmarkten zoals bij het Russische embargo in 2014. We nemen onze verantwoordelijkheid om de relatie met onze leveranciers op zowel economisch, sociaal en ecologisch vlak te verduurzamen. Zo zetten we maximaal in op lokale aankopen, indien de kwaliteit goed zit en het aanbod competitief is.

Wij aarzelen niet om sommige actoren daarbij te helpen. Zo hebben wij onder andere de sociale economieonderneming De Lochting geholpen bij haar omschakeling naar biologische landbouw, door haar een afzetmogelijkheid te bieden voor haar bijna biologische groenten. Een ander voorbeeld is de nieuwe aardappeloogst die nu in de winkelrekken ligt. Het doel daarvan was om tot een constantere kwaliteit te komen, de telers een stabiele prijs te garanderen en het aardappelseizoen in België te verlengen.

Meer dan ooit blijven wij vertrouwen en intensief samenwerken met onze leveranciers, met wie wij een duurzame langetermijnrelatie hebben opgebouwd.

Beste supermarkt, zorg je dat lage prijzen ook leefbaar zijn voor iedereen?

Laat hieronder aan je supermarkt weten dat je net als Elke ook meer bent dan je kassaticket.

We gebruiken je gegevens enkel om je op de hoogte te houden van deze campagne. Je kan op elk moment uitschrijven.