Bij Carrefour hebben we de ambitie om de wereldleider te worden op het vlak van de voedseltransitie voor iedereen. We vinden namelijk dat iedereen recht heeft op het beste.
Consumenten verwachten dat producenten en distributieketens meer ondernemen om betere, gezondere voeding in de rekken te leggen. Producten die bovendien goed zijn voor onze planeet.
Maar wat is een goede, gezonde voeding als niemand initiatief neemt? Wat de consument verwacht, zijn geen woorden maar daden!
Daarom heeft Carrefour Act for Food in het leven geroepen. Dat is een wereldwijd programma met acties die Carrefour onderneemt om iedereen beter te laten eten. Elke dag. Tegen een faire prijs.
Lokale en faire producten
Carrefour kent het potentieel van lokale producenten. Daarom steunen we hen sinds 2012. Ondertussen liggen er al meer dan 10.000 producten van 728 plaatselijke producenten in de rekken.
Aan de basis van dit project ligt het engagementscharter van Carrefour ten opzichte van lokale producenten.
Carrefour stemt haar procedures af op de kleinschalige structuur en de werkwijze van de lokale producenten, niet andersom. We omzeilen als enige retailer in België de klassieke distributieketen en stimuleren hechtere relaties en rechtstreeks contact tussen de winkeldirecteur en de producenten. Carrefour blijft kleine lokale producenten steunen en hun groei stimuleren. Dat kan door hun producten bekend te maken bij het grote publiek.
Deze partnerships zijn positief voor Carrefour, maar zeker ook voor de producenten en de klanten. Dankzij de korte keten kan de producent zijn producten snel bij de klant krijgen, die inmiddels de keuze heeft uit een heel divers gamma lokale producten. Zo houdt hij ook zijn ecologische voetafdruk klein.
De lokale producten zijn namelijk afkomstig van (landbouw)bedrijven binnen een straal van 40 kilometer rond de supermarkt. Daardoor vind je ook een uniek gamma in elke winkel, waarvan de lokale producent het initiatief neemt om ons een eerlijke en duurzame verkoopprijs te adviseren.
Carrefour biedt ook heel wat producten uit het zuidelijk halfrond aan die we in België niet kunnen telen of produceren. We werken hiervoor vaak samen met Fairtrade en andere organisaties. Wist je bijvoorbeeld dat alle cacao die we in onze bakkerijen en patisserie ateliers gebruiken duurzaam gecertifieerd is?
Kwaliteitsketen Carrefour: kwaliteit en respect voor o.a. de producent
Daarnaast belichaamt de Kwaliteitsketen Carrefour al sinds 1992 een andere manier van consumeren, duurzaam en authentiek. De smaak, een eerlijke prijs voor iedereen, respect voor het milieu, traceerbaarheid en natuurlijk een onberispelijke kwaliteit.
Hij is gebaseerd op 3 fundamentele verbintenissen:
- Producten afkomstig uit een duurzaam partnership met de producenten;
- Smaakvolle producten met een continue kwaliteitsgarantie, van op het veld tot op de vork;
- Producten geteeld volgens de principes van agro-ecologie. Zo beschermen we het milieu, en de biodiversiteit, en garanderen we het dierenwelzijn.
Zo kunnen we onze klanten verse en kwaliteitsvolle producten aanbieden die afkomstig zijn uit duurzame partnerships.
De Kwaliteitsketen Carrefour streeft naar een duurzamere consumptie en is onderbouwd door de beste lokale landbouwkennis en een erkenning dat de producent er meer tijd en middelen in stopt dan een ander product. Hij wordt hier door Carrefour logischerwijs ook beter voor betaald.
Bio aan de laagste prijs maar niet ten koste van de landbouwer
Verder spant Carrefour zich in om meer bio op ons bord te leggen door een ruim assortiment van bioproducten samen te stellen, gecontroleerd en gecertificeerd door onafhankelijke instanties.
Carrefour wil via haar eigen merk Carrefour Bio het goedkoopste biomerk van België aanbieden om bio toegankelijk te maken voor alle consumenten. Met andere woorden, een uitgebreide keuze aan lekkere én betaalbare producten aanreiken, ongeacht het budget.
Om de laagste prijzen te kunnen garanderen, voert een onafhankelijke instantie om de 2 weken een vergelijkende analyse uit van een breed gamma Carrefour-producten (waaronder verse producten, kruidenierswaren, drogisterij/parfumerie). Wanneer we daarbij prijzen verlagen, gebeurt dit niet door druk te leggen op de producenten. Veel meer nog, we hebben bij Carrefour de intentie om 50 landbouwers te helpen en te steunen in het transitie naar bioteelt.
Individuele promoties
Bij Carrefour stappen we bovendien steeds meer af van massapromoties en vervangen we die door gepersonaliseerde aanbieden. Aanbiedingen die jou dus interesseren en misschien jouw buurman niet.
Zo ontvang je alleen promoties die jou interesseren en nemen we ook de druk op de prijzen weg. Carrefour zal daarmee de laatste zijn die voor een neerwaartse spiraal zal zorgen.