In 2018 legden we samen met de organisaties achter Ik ben meer dan mijn kassaticket 8 vragen voor aan onze supermarkten in 8 columns. Vragen van gewone gezinnen die hun winkelkar het liefst van al zo gezond, eerlijk, verpakkingsarm, lokaal, seizoensgebonden en diervriendelijk willen vullen… maar daar lang niet altijd in slagen. “Beste supermarkt, kun je van duurzaam niet de makkelijkste keuze maken?” vroegen ze.
Uit de antwoorden van de supermarkten bleek dat ze op verschillende vlakken vaak meer doen dan hun klanten weten. Maar toch worstelen ook zij met de veelkoppige draak die duurzaamheid is. Want het aanbod verduurzamen is afwegingen maken en prioriteiten stellen. En finaal moet de klant meegaan.
Daarom draaiden we de rollen om. We vroegen supermarkten om een dilemma te formuleren waar zij gewrongen mee zitten. “Beste klant, geef jij mee advies?”
Knack Weekend legde de vraag voor aan de lezers… en daar kregen we heel wat reactie op. Een poging tot overzicht!