Atelier Edegem

Ik ben meer dan mijn kassaticket Atelier in Edegem

Lekker en betaalbaar eten willen we allemaal. Maar we willen ook dat het verhaal achter ons eten klopt. Kan de boer er wel van leven? Klopt de rekening ook voor het milieu? En wat is dan de juiste prijs voor ons eten?

Kan je dat allemaal wel weten wanneer je winkelt bij je supermarkt? Gezinsbond organiseerde rond die vragen een Ik ben meer dan mijn kassaticket Atelier op 3 oktober in het Gemeentehuis van Edegem. 38 burgers gingen in discussie met Brahim Choukri (gerant Colruyt Wilrijk), Stephan Van Hecke (gerant Brandtfood Hove) en Charlotte De Backer (hoogleraar communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen).

Enkele impressies in 11 quotes

"Ik vraag me af in welke mate we nog weten wat de prijs van voeding is. We zijn zodanig vervreemd. We hebben geen idee wat de kostprijs is…"

"Voor bepaalde producten betalen we te weinig, dat compenseren we door voor andere meer te vragen. We moeten streven naar correctere prijzen, die de waarde van het product reflecteren."

"Als een duurzaam product niet gekocht wordt en blijft liggen, is het niet zo duurzaam."

"In normale omstandigheden wegen promo's niet op de prijs die boeren krijgen. Supermarkten nemen dat op hun marge. Maar als je voor een aantal producten voortdurend in een prijzenslag zit, kan het niet anders dan dat de prijsdruk toch op de producent weegt."

"Een kleine winkel kan wel af en toe promo's doen op groente en fruit, maar we kunnen nooit op tegen de groten. Daarom proberen we op een andere manier vorm te geven aan onze meerwaarde met een grote versafdeling en huisbereide gerechten."

"Prijzen van voeding verschillen naar gelang de locatie. Daar kunnen de winkels niet veel aan doen. In de stad is het bijvoorbeeld vaak duurder door hogere grondprijzen. Verschillende factoren spelen daarin mee. We kunnen dus niet verwachten dat prijzen over heel het land dezelfde zijn."

"Als winkelier ben je verplicht als je bio aanbiedt om mee te betalen aan de certificatie om de traceerbaarheid te garanderen. Hoe hard die kost doorweegt in de prijs, hangt af van het volume dat je kan verkopen. Hoe meer je verkoopt, hoe minder de kost doorweegt in de eindprijs."

"Je hebt schaal nodig om de betaalbaarheid te garanderen. Alleen dan wordt het geen elitair verhaal. Iedereen moet gezond en duurzaam eten kunnen betalen."

"Het moeilijke aan het duurzaamheidsverhaal, is dat het voor de consument dikwijls geen directe meerwaarde oplevert. Een liter melk is een liter melk. Of er nu een correcte prijs voor betaald is of niet, de smaak is niet beter."

"Als Tony's Chocoloneley meer kan vragen voor een reep chocolade, is dat niet alleen dankzij het verhaal dat klopt, maar ook dankzij de speciale smaken die ze lanceren. Meerwaarde dus."

"Hoe transparanter, hoe meer vertrouwen je krijgt. Maar mensen hebben in het algemeen schroom om te zeggen hoeveel ze verdienen. Met volledige prijstransparantie vraag je hetzelfde aan de supermarkt. Het is dan ergens logisch dat ze daar weigerachtig tegenover staan."